Stupně znalostí podle Rady Evropy
Možnost studovat nebo pracovat v rámci zemí Evropské unie vyvolala potřebu všeobecně uznávaných kritérií pro hodnocení jazykových znalostí. Na základě této poptávky vznikl dokument Rady Evropy nazvaný Společný evropský referenční rámec pro jazyky, který mj. obsahuje stupnici jazykových dovedností (stupně A1 až C2).
Tři úrovně, šest stupňů
Společný evropský referenční rámec pro jazyky poskytuje základ pro vypracovávání jazykových učebnic, testů, zkušebních materiálů apod. Zároveň podrobně popisuje, jakým způsobem musí studenti ovládat daný jazyk, aby své znalosti mohli prakticky využívat. Jazykové dovednosti jsou hodnoceny pomocí tří základních úrovních, rozdělených vždy do dvou stupňů:
· Začátečník (tj. uživatel základů jazyka) - stupně A1 (Breakthrough neboli "Průlom") a A2 (Waystage - "Na cestě")
· Středně pokročilý (tj. samostatný uživatel jazyka) - stupně B1 (Treshold - "Práh") a B2 (Vantage - "Rozhled")
· Pokročilý (tj. zkušený uživatel jazyka) - stupně C1 (Effective Operational Proficiency - "Účinná funkční způsobilost) a C2 (Mastery - "Zvládnutí")
Při určení obsahu znalostí, které jsou potřebné pro dosažení jednotlivých stupňů brali tvůrci stupnice do úvahy řadu kritérií. Kromě lingvistických znalostí, tj. gramatiky, slovní zásoby, syntaktických znalostí apod., sem včlenili také požadavky z oblasti sociální, tj. vnímavost studenta ke společenským konvencím a zvyklostem, a všímali si také úrovně využití jazykových znalostí v každodenních situacích. Principy hodnocení jazykových znalostí podle Referenčního rámce díky tomu berou ohled i na to, zda je student schopen dospět znalostí k žádoucímu řešení praktické situace, nejen zda zná gramatiku příslušného jazyka.
Učení neprobíhá lineárně
Při plánování strategie pro učení nelze považovat dané soubory úrovní a jednotlivé stupně ovládání jazyka za lineární měřítko. I když úroveň A2 (Waystage) je na stupnici umístěna na půli cesty k úrovni B1 (Threshold Level), a úroveň B1 je na půli cesty k úrovni B2 (Vantage Level), zkušenosti ukazují, že mnohým studentům obvykle trvá dvakrát tak dlouho dosáhnout úrovně B1 z úrovně A2 než dostat se na úroveň A2 z úrovně A1. Důvodem je nezbytné rozšiřování škály činností, dovedností a jazyka. Pomyslná „průměrná doba strávená ve školní lavici“, která je nutná k dosažení určitých cílů, by se proto měla pomocí stupnice úrovní odhadovat jen s největší opatrností.
Stupně jazykových znalostí podle Rady Evropy
Stupeň A1: Rozumí známým každodenním výrazům a zcela základním frázím, jejichž cílem je vyhovět konkrétním potřebám, a umí tyto výrazy a fráze používat. Umí představit sebe a ostatní a klást jednoduché otázky týkající se informací osobního rázu, např. o místě, kde žije, o lidech, které zná, a věcech, které vlastní, a na podobné otázky umí odpovídat. Dokáže se jednoduchým způsobem domluvit, mluví-li partner pomalu a jasně a je ochoten pomoci. Odpovídající jazykové zkoušky, např.: City & Guilds Preliminary
Stupeň A2: Rozumí větám a často používaným výrazům vztahujícím se k oblastem, které se ho/jí bezprostředně týkají (např. základní informace o něm/ní a jeho/její rodině, o nakupování, místopisu a zaměstnání). Dokáže komunikovat prostřednictvím jednoduchých a běžných úloh, jež vyžadují jednoduchou a přímou výměnu informací o známých a běžných skutečnostech. Umí jednoduchým způsobem popsat svou vlastní rodinu, bezprostřední okolí a záležitosti týkající se jeho/jejích nejnaléhavějších potřeb. Odpovídající jazykové zkoušky, např.: Cambridge ESOL KET, BEC Preliminary, City & Guilds Access
Stupeň B1: Rozumí hlavním myšlenkám srozumitelné spisovné vstupní informace týkající se běžných témat, se kterými se pravidelně setkává v práci, ve škole, ve volném čase atd. Umí si poradit s většinou situací, jež mohou nastat při cestování v oblasti, kde se tímto jazykem mluví. Umí napsat jednoduchý souvislý text na témata, která dobře zná nebo která ho/ji osobně zajímají. Dokáže popsat své zážitky a události, sny, naděje a cíle a umí stručně vysvětlit a odůvodnit své názory a plány. Odpovídající jazykové zkoušky, např.: Cambridge ESOL PET, BEC Vantage, City & Guilds Achiever
Stupeň B2: Dokáže porozumět hlavním myšlenkám složitých textů týkajících se jak konkrétních, tak abstraktních témat včetně odborně zaměřených diskusí ve svém oboru. Dokáže se účastnit rozhovoru natolik plynule a spontánně, že může vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími, aniž by to představovalo zvýšené úsilí pro kteréhokoliv účastníka interakce. Umí napsat srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat a vysvětlit své názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností. Odpovídající jazykové zkoušky, např.: Cambridge ESOL FCE, City & Guilds Communicator, Státní jazyková zkouška - základní
Stupeň C1: Rozumí širokému rejstříku náročných a dlouhých textů a rozpozná implicitní významy textů. Umí se plynule a pohotově vyjadřovat bez zjevného hledání výrazů. Umí jazyka užívat pružně a efektivně pro společenské, akademické a profesní účely. Umí vytvořit srozumitelné, dobře uspořádané, podrobné texty na složitá témata, čímž prokazuje ovládnutí kompozičních útvarů, spojovacích výrazů a prostředků koheze. Odpovídající jazykové zkoušky, např.: Cambridge ESOL CAE, BEC Higher, City & Guilds Expert, Státní jazyková zkouška - všeobecná
Stupeň C2: Snadno rozumí téměř všemu, co si vyslechne nebo přečte. Dokáže shrnout informace z různých mluvených a psaných zdrojů a přitom dokáže přednést polemiku a vysvětlení v logicky uspořádané podobě. Dokáže se spontánně, velmi plynule a přesně vyjadřovat a rozlišovat jemné významové odstíny dokonce i ve složitějších situacích. Odpovídající jazykové zkoušky, např.: Cambridge ESOL CPE, City & Guilds Mastery
PŘESNÝ POPIS JEDNOTLIVÝCH ÚROVNÍ
Porozumění
Poslech • Rozumím známým slovům a jednoduchým větám, které se týkají mě, mé rodiny a bezprostředního konkrétního okolí, mluví-li lidé pomalu a zřetelně.
Čtení • Rozumím známým názvům, slovům a velmi jednoduchým větám, například v oznámeních, na plakátech nebo v katalozích.
Mluvení
Konverzace • Mohu jednoduchým způsobem konverzovat za předpokladu, že můj protějšek je připraven věci opakovat v pomalejším tempu nebo je vyjádřit jinými slovy a pomůže mi formulovat to, co se pokouším říci. Mohu klást a zodpovídat jednoduché otázky o bezprostředních záležitostech nebo o velmi známých tématech.
Souvislý projev • Mohu použít jednoduché fráze a věty k tomu, abych popsal, kde žiji, a lidi, které znám.
Psaní
Umím psát krátké, jednoduché vzkazy, například posílat pozdravy z dovolené na pohlednicích. Umím vyplnit formulář s osobními údaji (jméno, národnost, adresa atd.), například při registraci v hotelu.
Porozumění
Poslech • Rozumím větám a používaným slovům z oblasti, k nimž mám bezprostřední osobní vztah (např. já sám, moje rodina, nakupování, blízké okolí, moje práce). Jsem schopen postihnout hlavní smysl krátkých, jasných a jednoduchých sdělení a oznámení.
Čtení • Jsem schopen číst krátké, jednoduché texty. Najdu určité očekávané informace v běžně používaných materiálech, například v reklamách, prospektech, jídelních lístcích a jízdních řádech. Rozumím krátkým a jednoduše psaným osobním dopisům.
Mluvení
Konverzace • Mohu komunikovat při provádění rutinních úkolů vyžadujících jednoduchou a přímou výměnu informací o známých tématech a činnostech. Zvládnu krátkou společenskou konverzaci, i když obvykle nerozumím dostatečně na to, abych sám tuto konverzaci udržoval.
Souvislý projev • Mohu použít řadu frází a vět k tomu, abych jednoduchými slovy popsal svou rodinu a jiné lidi, životní podmínky, své předcházející vzdělání a své současné nebo poslední zaměstnání.
Psaní
Umím psát krátké, jednoduché poznámky a vzkazy. Umím napsat velmi jednoduchý osobní dopis, například někomu za něco poděkovat.
Porozumění
Poslech • Rozumím hlavnímu smyslu jasné standardní řeči o známých záležitostech, s nimiž se pravidelně setkávám v práci, ve škole, ve volném čase atd. Rozumím hlavnímu smyslu většiny rozhlasových a televizních programů, které se zabývají aktuálními záležitostmi nebo tím, co mě zajímá.
Čtení • Rozumím textům psaným běžně užívaným jazykem nebo jazykem vztahujícím se k mému oboru pracovní činnosti. Rozumím popisům událostí, pocitů, přání apod. v osobních dopisech.
Mluvení
Konverzace • Umím si poradit s většinou situací, které se mohou vyskytnout při cestování v oblasti, kde se mluví daným jazykem. Mohu nepřipraven začít konverzovat o tématech, která jsou mi známá, osobně mě zajímají nebo souvisejí s každodenním životem (např. rodina, koníčky, práce, cestování a současné události).
Souvislý projev • Umím jednoduchým způsobem spojit fráze tak, abych mohl popsat zážitky a události, své sny, naděje a ambice. Mohu stručně zdůvodnit a vysvětlit své názory a plány. Umím vyprávět příběh nebo vylíčit děj knihy či filmu a popsat své reakce.
Psaní
Napsat jednoduchý, souvislý text na téma, které dobře znám nebo které mě osobně zajímá. Umím psát osobní dopisy popisující zážitky a dojmy.
Porozumění
Poslech • Jsem schopen porozumět delšímu projevu a přednáškám a mohu sledovat i složitější obsahové linie za předpokladu, že téma je pro mě dostatečně známé. Rozumím většině televizních zpráv a programů o běžných záležitostech. Rozumím většině filmů ve standardním dialektu.
Čtení • Mohu číst články a zprávy zabývající se současnými problémy, v nichž autoři zaujímají určité postoje nebo k problému přistupují ze svého hlediska. Rozumím současným prozaickým literárním dílům.
Mluvení
Konverzace • Jsem schopen komunikovat s určitou mírou plynulosti a spontánnosti, takže mohu normálně konverzovat s rodilými mluvčími. Mohu se aktivně účastnit diskuse ve známém kontextu a umím vysvětlovat a zdůvodňovat své názory.
Souvislý projev • Umím se jasně a podrobně vyjádřit k celé řadě témat týkajících se oblasti mého zájmu. Umím vysvětlit svůj pohled na aktuální problémy a uvést výhody a nevýhody různých možností.
Psaní
Umím napsat jasný, podrobný text o různých předmětech vztahujících se k mým zájmům. Umím napsat esej nebo zprávu sdělující informace nebo udávající důvody na podporu určitého stanoviska nebo proti němu. Umím psát dopisy, které vyjadřují, jaký význam pro mě mají popisované události a zážitky.
Porozumění
Poslech • Rozumím delšímu projevu, i když není jasně strukturován a jeho členění není výslovně vyznačeno. Bez větší námahy rozumím televizním pořadům a filmům.
Čtení • Rozumím dlouhým a složitým faktografickým a literárním textům a umím ocenit styl, jakým jsou napsány. Rozumím specializovaným článkům a dalším odborným instrukcím, i když se nevztahují k mému oboru.
Mluvení
Konverzace • Umím se vyjadřovat plynně a spontánně, aniž bych musel často hledat vhodná slova. Užívám jazyk flexibilně a efektivně ve společenském i pracovním styku. Umím přesně formulovat myšlenky a názory a obratně navazovat na příspěvky ostatních účastníků rozhovoru.
Souvislý projev • Umím jasně a podrobně popsat složitá témata, uvést s nimi související vedlejší témata, rozvinout některé vybrané body a ukončit svůj projev vhodným závěrem.
Psaní
Umím vyjádřit své názory v jasně formulovaném a dobře uspořádaném textu a podrobně vysvětlit svá hlediska. Umím napsat dopis, esej nebo zprávu pojednávající o složitých tématech a zdůraznit to, co považuji za důležité. Umím zvolit styl vhodný pro potenciálního čtenáře.
Porozumění
Poslech • Bez obtíží rozumím jakémukoliv druhu mluveného jazyka, živého nebo vysílaného, i když je podáván tempem, jakým mluví rodilí mluvčí, za předpokladu, že mám trochu času na seznámení se s danou výslovností nebo přízvukem.
Čtení • Bez obtíží čtu všechny formy psaného textu, včetně abstraktních, strukturálně nebo lingvisticky složitých textů, například manuálů, specializovaných článků a literárních děl.
Konverzace • Mohu se bez námahy účastnit jakékoliv konverzace nebo diskuse a znám dobře i idiomatické a hovorové výrazy. Umím mluvit plynule a vyjadřovat jemnější významové odstíny. Vyskytne-li se nějaký problém, umím své výroky přeformulovat, aniž by to ostatní účastníci rozhovoru postřehli.
Souvislý projev • Umím přednést jasný plynulý popis nebo tvrzení stylem odpovídajícím kontextu a vybavit ho efektivní logickou strukturou, která pomáhá posluchačům zaznamenat a zapamatovat si důležité body.
Umím napsat jasný plynulý text stylem přizpůsobeným okolnostem. Umím psát složité dopisy, zprávy nebo články logicky strukturované tak, aby čtenáři zaznamenali důležité body a zapamatovali si je. Umím psát resumé a recenze odborných prací nebo literárních děl.
zdroj: www.jazyky.com, www.JazykoveZkousky.cz a www.fraus.cz
upravil Petr Sládek